Rady a tipy

Jaké je ideální stáří pneumatiky?

Jednoduchá otázka, která rozděluje uživatele na dva tábory. Jedni radí obout co nejnovější pneumatiku a ti druzí naopak tvrdí, že čím starší, tím lepší. Jak to tedy opravdu je?

Na samém konci výroby se pneumatika "napustí" látkou, která pneumatiku tzv. ustálí a zakonzervuje. Jedná se o směs na bázi vosku. Tato směs se vpije do pryže a pneumatiku udržuje v ideálním stavu. I proto výrobci garantují minimální použitelnost nové pneu standardně 5, 6 ale někteří dokonce i 10 let od data výroby. A v tom je celé kouzlo. Tato směs konzervuje pneumatiku opravdu velmi dlouho a tím udržuje i její vlastnosti. Samotný proces stárnutí je zahájen až v okamžiku, kdy se tato směs z pneumatiky otře, tj. kdy je pneumatika nasazena na vozidlo a při běžném provozu se začně odírat, omývat a zahřívat. Tímto se tak veškeré rozdíly například mezi týden a 5 let starou pneumatikou ztrácí a obě začínají stárnout stejně.

Spíš velmi záleží na tom, jak je kvalitní výrobce a jak kvalitní směs pneumatiky výrobce udělá. Pokud už od samého začátku směs pneumatiky stojí "za starou belu", tak může člověk na vozidlo dát pneumatiku týden starou a zestárne rychleji než pneumatika s kvalitní směsí vyrobená před 8 lety.

Neméně důležitým faktorem je mít v pneumatice správný tlak vzduchu, protože podhuštěná pneumatika se extrémně zahřívá a namáhá v místech, která proto nejsou určena. Na podhuštěné pneumatice zkrátíte její živonost několikanásobně rychleji.

Datum výroby rovněž neovliní ani to, že pneumatika zpuchřela, zestárla, ztvrdla a drolí se. Toto je dáno hlavně povětrnostními podmínkami, horkem, UV zářením. Proto je výrobci doporučováno skladování pneu v temné místosti bez slunečních paprsků, ne v promrzlém skladě nebo naopak ve velkém horku, aby pneumatika nevysychala. UV paprsky pneumatice velmi škodí.

 


Správné zazimování motorky

Nejprve je potřeba motorku důkladně umýt vodou a nechat dobře uschnout. Poté je dobré nejšpinavější části vyčistit technickým benzínem. Na každou část motocyklu použijte vhodný prostředek, širokou nabídku těchto speciálních přípravků vyrábí námi doporučovaný Motul.  Vše nakonec důkladně vyleštěte.
 

Dále je na řadě řetěz - zkontrolujte jeho pnutí a použijte na jeho pročištění pračku řetězu s vhodným přípravkem - petrolej nedoporučujeme z důvodu zanechání  nevhodného povrchu, na který se špatně chytá mazivo potřebné k jeho promazání. Promažte i ostatní pohyblivé části motocyklu - páčky, stupačky...

Jestliže motocykl zazimováváte v místnosti, kde je sucho a stálá teplota a nehrozí, že teplota klesne pod bod mrazu (ideálně ani pod 10°C), nemusíte vyndávat baterku z motocyklu a postačí Vám motorku např. 1x za měsíc nastartovat, aby se oživila. Nebo připojte k baterii vhodnou nabíječku a ona už se o ni postará sama. Pokud ale s teplotou  nebo vlhkostí máte problém, je lepší ji vyjmout a jednou za čas ji dobít na vhodné nabíječce.

Pro hladký start a ztrátě kvality benzínu doporučujeme dolít do benzínu Motul - Stabilizer. Nádrž motorky doplňte benzínem až po okraj, abyste zamezili korozi vnitřního pláště palivové nádrže.
 

Pokud jde o pneumatiky, ideálem by bylo, aby obě byly ve vzduchu, k tomu Vám dopomohou stojany, které se vyrábí na přední i zadní kolo. Stačí však pneumatiky o něco přehustit a jednouza čas se zaparkovaným motocyklem popojet. Zabráníte tak deformaci pneumatik.


Nezapomeňte také utěsnit výfuk prodyšnou tkaninou. Opět zabráníte korozi.


Po vykonání předchozích bodů zbývá motocykl zakrýt prodyšným přehozem, např. plachtou.
 

 

Zavazadla na motorku

 Moto zavazadla jsou velice důležitou součástí motorkářů, kteří rádi cestují na delší výlety ať již po naší matičce vlasti nebo do vzdálenějších zemí. Důmyslný zavazadlový systém nabízí společnost Büse, tento si můžete prohlédnout v kamenné prodejně MotoTrade nebo na Eshopu. K vidění jsou zavazadla různých velikostí, tvarů a způsobu použití. V nabídce jsou rovněž tankvaky na nádrže, boční brašny, zadní multifunkční tašky, nepromokavé vaky nebo i ledvinky na drobnosti.

 Motocyklová zavazadla ocení hlavně motorkáři, kteří vyráží na delší trasy na více dní, pro ně jsou velkoobjemová zavazadla výborným pomocníkem, do kterého naloží nejrůznější věci, které pro své cestování potřebují. Veškerá zavazadla jdou samozřejmě velmi lehce sundat a tak si je můžete vzít do stanu, chaty či hotel a nemusíte se bát, že by Vám byla třeba při kempování z motocyklu násilně odcizena.

Batohy, ledvinky, tankurksaky, tyto všechny můžete bez jakýchkoliv větších potíží používat i jako osobní zavazadlo, do kterého si ukryjete nejpotřebnější věci, které chcete mít stále u sebe. V nabídce Büse je například batoh s karbonovou skořepinou, do které se Vám pohodlně vejde i běžný notebook, na který je připravena speciální kapsa nebo malá 2,5litrová taštička přepínatelná na nohu.

Zadní a multifunkční tašky a boční brašny jsou určeny pro převážení větších věcí, nebo všech ostatních, které běžně za jízdy nepotřebujete a jejich otevření Vám stačí až v místě pobytu. Tato zavazadla jsou většinou volně rozšiřitelná o další litry, které jistě najdou využití hlavně na dlouhých trasách po cizích krajích.

 

 Pro jednodenní výlety se hodí používat motocyklové kufry zn. Coocase, které jsou dostupné v různých velikostech a provedeních. Podle zvolené velikosti do nich můžete schovat až 2 integrální přilby a jít se tak podívat na hrad či se vykoupat, aniž byste museli přilby brát s sebou nebo je zamykat k motocyklu.  Kvalitativně střední verze v sobě mají již zabudované brzdové světlo a nejvyšší řada kufrů Coocase pak již i alarm a dálkové ovládání.

 

 

Nepromoky

Pláštěnky, nepromokavé návleky a speciální oblečení známé jako nepromoky jsou příslušenstvím, které by nemělo chybět ve výbavě každého motorkáře. Ať máte oblečení sebevíc vodě odolné a naimpregnované, prudký a dlouhodobý liják po nějaké době nakonec stejně zvítězí. A abyste předešli jakémukoliv promočení a následným starostem s údržbou, nastupují na řadu tyto nepromoky, které se oblékají na oblečení, v kterém právě jedete, a v případě potřeby je tak můžete rychle obléct i svléct.

V našem E-shopu nabízíme nepromoky od značky Büse. Tento výrobce není na trhu žádným nováčkem a jeho nepromoky jsou stejně kvalitní jako i jiné produkty.  Nepromoky Büse můžete zakoupit jako jednodílné nebo dvojdílné a dále pak je možné přikoupit i nepromokavé návleky na rukavice a na boty. Stejně tak dává i možnost výběru z 2 různých materiálů a provedení pouze v černé barvě nebo s reflexním pruhem pro lepší viditelnost, která je v dešti ještě důležitější než za běžného slunečného počasí.

Novinkou pro rok 2013 se staly nepromokavé kalhoty s termo podšívkou, což znamená, že nejen že nepromoknete, ale navíc Vám bude i příjemně teplo.

 

Péče o motooděvy po sezóně i během ní

Přiznejme si, že o naše motoobleční se moc nestaráme, možná se dá říci, že vůbec. Pojďme si spolu připomenout jak tento nedostatek napravit  a co dělat, když sezóna skončí a my máme čas věnovat se i údržbě. Záleží na každém z Vás jestli svůj oděv svěří některé z firem zabývající se čištěním oděvů, nebo jestli za pomoci našich rad zkusíte tento proces údržby sami. Pokusíme se Vám vysvětlit, co dokážete zvládnout v domácích podmínkách a jak docílíte výsledku srovnatelného s odbornými pracovišti.


VÝROBKY Z KŮŽE

 Vesměs veškeré výrobky z kůže mají jednu nežádoucí vlastnost, a to pohlcovat do svých pórů prach a nečistoty, o nalepeném hmyzu ani nemluvě.  Tyto nečistoty nevypadají zrovna nejlépe a navíc nám nedovolí vimpregnovat  do ucpaných pórů tuk, kterým vrátíme kůži požadovanou pružnost a tím prodloužíme její životnost.
 Kožený motooděv se dá čistit za pomoci některého z přípravků k tomu určených. Obvykle se dodávají jako aktivní pěna ve spreji, která se po aplikaci stírá hadříkem, ideálně z mikrovlákna. Výhodou pěny je, že se kůže po vyčistění rychleji suší. Pokud však nespěcháte dá se tento úkon zvládnout i za pomocí vlažné vody a trochy neparfémovaného mýdla. Po pečlivém vyčištění celé venkovní plochy kůži důkladně vytřete čistým, suchým hadrem a nechte pomalu vyschnout, nejlépe v teplé, suché místnosti. Kůže by měla vysychat pomalu a rovnoměrně. Ideálním řešením je umístit oblečení např. na rozkládací sušák na prádlo, nebo na jinou plochu odvětrávanou ze spodu.
 I podšívka si po sezóně zaslouží pořádnou očistu. K tomuto účelu velice dobře poslouží třeba pěna na čištění  interiéru přilby, díky které bude podšívka v brzké době jako nová.
 Jakmile je kožený oblek dokonale umytý a vysušený přichází nejdůležitější fáze celého procesu. Aby kůže neztrácela potřebnou pružnost a nepraskala, je potřeba doplnit chybějící tuk. Každý výrobce doporučuje vlastní přípravek na údržbu a ošetření svých produktů. Jedná se o různé pasty, spreje, tuky a balzámy, které seženete v každém motoshopu. Zpravidla platí, že každé kvalitní mazadlo na kůži by mělo obsahovat včelí vosk. K samotné aplikaci používáme třeba kuchyňskou houbičku, měkký hadřík, nebo malý kartáček. Přípravek vtírejte krouživými pohyby po celé ploše opravdu pečlivě, ale nejvíc si dávejte záležet v oblastech kolem švů a záhybů, kde je kůže nejvíc namáhaná. Pokud se během pár hodin všechen balzám vsákne z povrchu do pórů opakujte proces ještě jednou. Nevsáknutý zbytek setřete čistým hadříkem.  Před uložením k zimnímu spánku do skříně ještě zkontrolujte všechny švy, zipy a přezky jestli není vidět nějaké poškození, které byste mohli během zimy odstranit  a neztrácet pak čas během sezóny.


VÝROBKY Z TEXTILU

 U oděvů z textilu převládá čištění mokrou cestou. Nejšetrnější postup je praní v ruce, ale většina dnešních výrobků umožňuje praní v pračce při dodržení daných postupů. Každopádně byste měli k praní textilního oblečení přistupovat opatrně a s ohledem na použité materiály, zejména pak na funkční membrány.  Podle nových postupů se doporučuje prát oděvy s membránou v šetrných pracích prostředcích k tomu určených a raději častěji ve slabších lázních. Před každým praním nejprve vyndejte všechny vyjímatelné chrániče.
 Pokud budete prát ručně, dejte nejprve oděv odmočit do lázně s vlažnou vodou (30°C) a pracím prostředkem, který nesmí obsahovat prvky s bělícím účinkem. Jeli oděv silně znečištěn např. od hmyzu, můžete ho před samotným praním nejprve vykartáčovat. Po odmočení v lázni oděv důkladně promačkáte v rukách, lehce vymáchejte a vyměňte vodu. Tento proces opakujte dokud nebude voda v lázní naprosto čistá. Nakonec oděv osprchujte, vyždímejte, pověste na ramínko a nechte proschnout v suché a teplé místnosti. Pokud se rozhodnete ke strojovému praní dbejte na to, aby se Vámi zvolený program  slučoval se symboly na výrobku tzn. teplota, čas, ždímání.
 Po důkladném proschnutí ošetřete oděv z vnější strany impregnačním sprejem, ale pozor na výběr přípravku k tomu určených u oděvů obsahujících již zmiňované membrány proti dešti. Před uložením do skříně na ramínko, stejně jako u kožených výrobků zkontrolujeme přezky, suché zipy, druky, zda jsou v naprostém pořádku.

 

Motocyklové přilby

Motocyklové helmy jsou nedílnou a velmi důležitou součástí výbavy každého motorkáře. Zároveň také slouží jako ochranný prvek při jízdě na motorce, který chrání velice důležitou část našeho těla , a to hlavu. Přilby jsou povinnou výbavou každého účastníka silničního provozu, řidiče i spolujezdce, který jej brázdí právě na motocyklu. A je jedno, zda se jedná o motocykl o objemu 50ccm nebo 1800ccm. Helmy vybírejte podle záměru, jak a kde budete na motorce jezdit, o jaký styl jízdy se jedná a samozřejmě i podle druhu motocyklu, na který tuto helmu potřebujete. Přilby rozlišujeme na uzavřené - integrální, otevřené, vyklápěcí, crossové a nebo různé přilby pro chopperisty - JET.

Přilby vybíráme samozřejmě hlavně podle vzhledu, ale design helmy by neměl být nikdy na úkor kvality a bezpečnosti. Přilby schválené pro jízdu na motorce v naší republice musí mít homologaci, a proto ani jiné přilby v nabídce našeho e-shopu nebo kamenné prodejny nenajdete.

Pokud nevíte jakou velikost koupit, použijte k měření krejčovský metr. S jeho pomocí si změřte obvod hlavy vodorovně nad ušima. Porovnejte si změřenou velikost s naší orientační tabulkou velikostí na přilby, v které u každé velikosti najdete obvod hlavy měřený právě v místě nad ušima.

VELIKOSTNÍ TABULKA

Když držíte v ruce přilbu naměřené velikosti, nasaďte si ji na hlavu. Neměla by být příliš volná, tzn., že při pohybu hlavou do stran nebo dopředu a dozadu, by Vám neměla na hlavě cestovat, to ale neznamená, že by měla být zase příliš těsná, helma Vás nesmí nikde výrazně tlačit, pouze byste měli cítit její pevné sevření a padnutí na hlavu. Počítejte s tím, že výstelka v přilbě se postupem času přizpůsobí tvaru a velikosti Vaší hlavy.

Zkuste si přilbu sundat z hlavy. Pokud Vám jde sundat velmi lehce, je to špatně a zvolte menší velikost. Pokud  ji musíte z hlavy vyloženě rvát a rvete si tím i uši, je to také špatně a zvolte větší velikost. V případě, že jste na rozhraní dvou velikostí, platí zde již uvedené pravidlo – výstelka vně přilby se přizpůsobí velikosti Vaší hlavy a proto doporučuji volit tu menší velikost. Po několika nošeních uvidíte sami, že Vám přilba dokonale padne, jako by byla vyrobena přímo na míru.

K motocyklovým přilbám patří neodmyslitelně i různé příslušenství a prostředky na čištění přileb. V naší nabídce naleznete prostředky na čistění vnitřků i hledí od firmy Motul.

 

Motocyklové chrániče

Chrániče na motorku jsou velice potřebnou a nedílnou součástí vybavení každého, ať už začínajícího nebo profesionálního motorkáře  Pokud chcete jezdit na motorce, neměli byste se svým zdravím a už vůbec ne životem hazardovat, ale měli byste dbát na opatrnost a dostatečně se při jízdě chránit.

Většina dnešního oblečení, které se pro motorkáře vyrábí, je sice vybavena nejrůznějšími protektory, ale další „dobrovolné“ chrániče ještě nikdy nikomu neublížily. Proto byste měli při jejich výběru dávat velký pozor, aby Vám na těle správně seděl. A je jedno, zda se jedná o chránič páteře nebo ledvin, krunýř a límec pro motokros, nákrčník, termoprádlo  nebo jiný druh.

Každý chránič má svá určitá specifika a je určen na jinou část těla:

Chránič páteře

Nabízí kompletní ochranu celé páteře a většinou se skládá z různých počtů lamel, které kopírují právě páteř, v pase je opatřen stahovacím pásem. Vnější povrch může tvořit plast, ale i textilie. Správnou délku Vám poradí každý odborný prodejce. Při jeho výběru by měla rozhodovat i jeho certifikace, která jediná Vám zaručí funkčnost a kvalitu.

Loketní a kolenní chrániče

Jsou vyrobeny z tvrdých odolných plastů, na kterých jsou z vnitřní strany nalepeny nebo našity podložky z měkké textilie, aby Vás plast netlačil.

 

Ledvinové pásy

Vyrábějí se z několika vrstev textilií, mezi které jsou všity polstry, aby tlumily případný náraz. Tzv. ledviňáky samozřejmě zabraňují i prochladnutí těchto orgánů. Pás bývá zpravidla na suchý zip, čímž zaručuje variabilitu nastavení.

 

Krunýře a vesty na motokros

Je to soubor několika kvalitních chráničů, které jsou našity na pevném, ale prodyšném trikotu. Část krunýře chrání páteř, část lokty, část hrudník a často se dají jednotlivé části i odepínat a používat je samostatně.

 

Nákrčníky a multifunkční šátky

Jak už název napovídá, tyto chrániče chrání hlavně krk před případným prochladnutím, ale hlavně i úrazy od odmrštěných kamínků před Vámi jedoucího vozidla, ale i od srážky s nebezpečným hmyzem.

 

Slidery

Náhradní díl ke kombinézám a kalhotám je vyroben z tvrdého a vysoce odolného plastu. Na spodní straně jsou opatřeny suchým zipem, aby byla jejich výměna co nejpohodlnější a nejrychlejší.

 

Funkční prádlo

Je složeno z několika velice tenkých a příjemných vrstev, které plní svoji funkci a přitom absolutně neomezují v pohybu. Kvalitní termoprádlo je antialergické, dobře odvádí pot z těla a přitom nepouští k tělu chlad. Je tudíž vhodné na všechny sportovní aktivity, nejen pro jízdu na motorce, a nosí se vždy jako první vrstva oděvu, jinak naprosto postrádá smysl a svoji funkčnost.

Při jízdě na motorce používejte vždy motocyklové chrániče, ale hlavně vždy jezděte bezpečně a dle svých možností. Chrániče Vám hodně pomohou, ale bohužel nejsou všemocné.

 

 

 

 

 


MotoTrade.cz - víc než jen motorky Marving.cz - Italské laděné výfuky MotoRent - Půjčovna motocyklů a motopříslušenství